Cyber Monday – ostostapahtuma netissä
Aikaisemmin kerroimme myös Suomessa tunnetuksi tulleesta shoppailupäivästä Black Fridaysta, eli mustasta perjantaista. Tänään maanantaina on toinen Yhdysvalloista lähtöisin oleva ostostapahtuma, joka kulkee nimellä Cyber Monday. Suomessa päivä ei ole vielä kovin tunnettu, mutta osa kaupoista koittaa tietysti saada kuluttajia tekemään ostoksia myös Black Fridayn jälkeisenä maanantaina.
Cyber Monday liittyy Black Fridayhin sillä tavalla, että Cyber Mondayta vietetään Black Fridayta seuraavan viikon maanantaina. Alkujaan termiä käytettiin eri nettikauppojen kohdalla, ja siitä onkin peräisin nimen cyber-liite. Maanantaina oli perinteisesti päivä, jolloin erityisalennukseen laitettiin ne tuotteet, jotka eivät menneet kaupaksi Black Fridayn aikana. Termiä käytettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2005, jolloin Yhdysvaltain National Retail Federation keksi käyttää sitä. Ilmiö, joka löytyy Cyber Mondayn takaa on kuitenkin vanhempi.
Suomessa esimerkiksi Cdon.com ja Gigantti ottavat osaa Cyber Mondayhin. Molemmat näistä elektroniikkatuotteisiin erikoistuneista kaupoista ilmoittavat Black Fridayn olevan neljä päivää kestävä juhla, joka päättyy maanantaina Cyber Mondayna. Molemmat liikkeistä kertovat, että myynnissä on sekä ulosheittohintaisia tuotteita aikaisemmista alennusmyynneistä, sekä myös täysin uusia tarjouksia.
Netistä löytyy paljon tarjouksia
Suomalaiset kuluttajat ovat siirtyneet shoppailussa enemmän ja enemmän netin puolelle. Onhan netissä ostoksien tekemisessä eittämättä paljon hyviä puolia. Tuotteita voi vertailla kaikessa rauhassa ilman, että yli-innokas myyjä jatkuvasti häiritsee ja koittaa saada kauppaa tehtyä.
Nettiostoksissa luottokortit ovat yleensä paras maksuväline, sillä silloin saa suojan pieleen menneitä kauppoja vastaan. Luottokortin avulla luottokunta korvaa tuotteen hinnan, jos vaikka et saakaan tuotetta syystä tai toisesta.
Samalla luottokortin avulla saatat saada normaalia paremman osto- tai tuoteturvan kaikille ostoksillesi. Tällöin vakuutus voi korvata luottokortilla maksetut tavarat, jos ne rikkoontuvat tai katoavat.
Joulun ostosjuhlat
Varmasti suurin yksittäinen syy sekä Black Fridayn että Cyber Mondayn suosiolle perustuu niiden ajoitukseen. Marraskuun neljäs viikko osuu hyvin yksiin joulukauden avauksen kanssa, ja monet miettivätkin tähän vuodenaikaan joululahjojen ostamista.
Cyber Monday numeroina
ComScoren tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2017 yhdysvaltalaiset käyttivät yhteensä 3,36 miljardia dollaria Cyber Monday -ostiksiin. Kasvuvauhti on ollut hurjaa, sillä vuonna 2005 vastaava luku oli 484 miljoonaa dollaria. Viime vuonna arviolta 81 miljoonaa ihmistä teki ostoksia netissä Cyber Mondayn aikana.
Cyber Monday alkaa olla Yhdysvalloissa jopa suositumpi kuin Black Friday. Viime vuonna 71 % kuluttajista ilmoitti, että he aikoivat tehdä ostoksia Cyber Mondayn aikana, kun taas 69 % aikoi osallistua Black Friday shoppailuun. Erityisesti nuoret kuluttajat suosivat Cyber Mondayta, sillä 88 % 18 – 34 vuotiaista aikoi shoppailla netissä Cyber Mondayna, ja 35 – 54 vuotiaista 74 %. Vuonna 2017 75 % Cyber Monday shoppailijoista teki ostoksia kotitietokoneilla, 43 % mobiililaitteilla ja 13 % käytti työtietokonetta.